Предвоенен блус

Американската издателска индустрия е публикувала голям брой партитури за рагтайм. До 1912 партитурната индустрия е публикувала три популярни подобни на блус композиции в изпълнение на Tin Pan Alley, които възприемат някои блус елементи: “Baby Seals’ Blues” на “Baby” F. Seals (аранжимент – Арти Матюс), “Dallas Blues” на Харт Уанд и “The Memphis Blues” на Улям Хенди.

Хенди е традиционно обучен музикант, композитор и аранжор, който помага да се популяризира блус музиката чрез транскрибиране (записване) и оркестровка на блуса в почти всички симфонични стилове с различни групи и певци. Той става популярен и плодовит композитор и си спечелва прозвището “Баща на блуса”; въпреки това неговите произведения могат да се опишат като смесица от блус с рагтайм и джаз, сливане улеснено от ритъма на кубинската хабанера, която е част от рагтайма от много отдавна. Най-популярната творба на Хенди е “St. Louis Blues”.

Бързия Мемфиски блус резвит в началото на 20-те и 30-те близо до Мемфис, Тенеси е повлиян от джук групи като Memphis Jug Band и Gus Cannon’s Jug Stompers. Изпълнители като Франк Стоукс, Спящия Джон Естейст, Робърт Уилкинс, Джо Маккой, Кейси Били Уелдън и Мемфис Мини използват разнообразни нетипични инструменти като уошборд, цигулка, казу и мандолина. Мемфис Мини е известна с виртуозната си китара. Пианиста Мемфис Слим започва кариерата си в Мемфис, но отличителния му стил е по-мек и има суинг елементи. Много от музикантите започнали кариерата си в Мемфис се местят в Чикаго в края на 30-те и началото на 40-те и стават част от градския блус, който смесва кънтри блус с електрически блус.

Градския блус е много по сложен и изпипан от кънтри блуса, тъй като изпълнителите вече не се намират в местната си общност и трябва да се адаптират към много по-разнообразните предпочитания на все по-различна публика. Класическия женски блус и водевила са популярни през 20-те основно благодарение на Мами Смит, Гертруд “Ма” Райни, Беси Смит и Виктория Спиви. Мами Смит, повече водевилен изпълнител отколкото блус музикант, е първата афро-американска, която записва блус през 1920г; вторият и запис “Crazy Blues” се продава в 75 000 копия само в първия си месец. Ма Райни наричана “Майката на Блуса” и Беси Смит “пеят в средните тонове, вероятно за дасе чуват по-лесно в крайните части на заведението”. Други известни изпълнители на градски блус са Тампа Ред, Големия Бил Бронзи и Лерой Кар. Преди Втората Световна Война Тампа Ред е известен като “Китарния магьосник”. Кар свири на пиано заедно с китариста Скрейпър Блекуел – формат, който продължава до 50-те заедно с изпълнители като Чарлс Браун и Нат Кинг Кол.

Беси Смит

Друга насока на развитие от този период е биг бенд блуса. Изпълнители като Бени Мотън, Джей Макшан и Count Basie Orchestra започват да концентрират вниманието си към блус музиката, което проличава в 12-тактовите инструментали “One O’Clock Jump”, “Jumpin’ at the Woodside” и по-веселите “Going to Chicago” and “Sent for You Yesterday” на Джими Ръшинг. Известна песен на биг бенд е “In the Mood” на Глен Милър. През 40-те се развива и джъмп блуса. Той тръгва от буги-вуги вълната и е силно повлиян от биг бендовете. Използва саксофон и други брас инструменти, а китарната и ритъм секции са по-джазови, като темпото е забързано с декламаторски вокали. Блус мелодиите на Луис Джордан и Големия Джо Търнър след време повлияват силно върху стилове като рокендрол и ритъм енд блус. Родения в Далас и често свързван с калифорнийския блус Ти Боун Уокър успешно съчетава градски блус а ла Лони Джонсън и Лерой Кар с джъмп блус и доминира на джаз-блус сцената в Лос Анджелис през 40-те.